پاسخ حوزه علميه قم به پرسش‌هاي كشيشان

جمعي از كشيشان مسيحي كاتوليك و ارتدوكس آلماني روز شنبه به دعوت دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم از بانك اطلاعات دفتر تبليغات اسلامي، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي ـ ره ـ ، بيت حضرت امام ـ ره ـ و مركز اديان بازديد كردند و سپس در يك نشست علمي در دفتر تبليغات اسلامي حضور يافتند.
به گزارش رسا، جمعي از كشيشان آلماني روز شنبه از دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي ـ ره ـ ، بيت حضرت امام ـ ره ـ و مركز اديان بازديد كردند. اين گروه سپس در يك نشست علمي شركت كردند. در اين نشست كه آيت الله معرفت، حجت الاسلام والمسلمين محمدتقي سبحاني معاون پژوهشي دفتر تبليغات حوزه علميه قم و جمعي از اعضاي هيأت علمي اين دفتر نيز حضور داشتند، آيت الله معرفت در پاسخ به سؤالي درباره فرهنگ جهاد و شهادت در اسلام تأكيد كرد: نقش فرهنگ جهاد و شهادت در اسلام يك مسئله حياتي است، شهادت يعني فداكاري و ايثار و اين زماني نمود پيدا مي‌كند كه انسان‌ها با فطرتي پاك در برابر ظالمان مبارزه‌ و جان شيرين خود را فداي انسانيت مي‌كنند. امروز نيز بزرگ‌ترين ايثاري كه در دنياي بشريت مطرح است و شما هم بايد در عالم مسيحيت به آن پي برده باشيد، شهادت است.
وي با بيان اينكه متأسفانه در غرب واژه ايثار و شهادت را با تروريسم اشتباه گرفته‌اند، خاطر نشان ساخت: اساس اسلام از سلم است. تمام اديان آسماني براي صلح آمدند، آمدند تا سلامت و سعادت را براي بشر ايجاد كند و آنها را از زشتي‌ها دور كنند و اگر در يكي از اديان الهي دست به شمشير برده شده است، براي رفع موانع بوده است و‌گرنه هيچ ديني از جمله اسلام دعوت خود را با شمشير آغاز نكرده است، منطق دين، منطق عقل است. كسي كه براي دعوت خود منطق دارد نيازي به شمشير ندارد.
استاد حوزه علميه قم جنگ‌هاي پيامبر اكرم ـ ص ـ در صدر اسلام را مد نظر قرار داد و ضمن برشمردن ريشه‌ها و عوامل به وجود آمدن آنها گفت: در جنگ‌هاي صدر اسلام ابتدا بايد سيره آن حضرت و مسلمين را مطالعه كرد. پيامبر ـ ص ـ هيچ‌گاه جنگ نكرد. او در محاصره مشركين بود و هرگاه مبلغي براي دين مي‌فرستاد او را مي‌كشتند. اولين دفعه‌اي كه اسلام از شمشير استفاده كرد براي ناامن كردن تجارت قريش و در برابر توطئه‌هاي آنها بود. ولي در همين مسئله پيغمبر ـ ص ـ تمام حركات خود را به گونه‌اي انجام داد كه هيچ برخوردي حاصل نشود. يعني زماني افراد خود را فرستاد كه نيروهاي قريش محل را ترك كرده بودند و تنها اين پيام را به آنها داد كه اگر محيط را براي ما ناامن كنيد، ما هم محيط را براي شما ناامن خواهيم كرد. در نخستين جنگ يعني بدر هم پيامبر ـ ص ـ پيش از آغاز جنگ فرستاده‌اي به لشكر ابوجهل فرستاد و از آنها خواست اجاز‌ه دهند لشكر پيامبر ـ ص ـ برگردد و جنگي ايجاد نشود.
وي منطق پيامبر ـ ص ـ براي نشر معارف اسلامي را برهان و منطق سلم و صلح و سلامت دانست و اقدامات نظامي پيامبر ـ ص ـ در صدر اسلام را تنها در راستاي رفع موانع تبليغ اسلام عنوان كرد.
آيت الله معرفت ترور را در اسلام محكوم دانست و دين مبين اسلام را به دور از آن معرفي كرد و گفت: اسلام از همان روز اول موضع خود را در اين خصوص اعلام كرد، جلوي ترور را گرفت و هر جا تروري به نام اسلام باشد، برضد اسلام است. ما براي استفاده از شمشير هم دو معيار داريم يكي سيره پيامبر ـ ص ـ و ديگري سيره امام علي ـ ع ـ و ائمه ـ ع ـ . حال اگر خلفاي ديگر، اقداماتي انجام دادند، نمي‌توان آن را ملاك قرار داد. از اين رو شما بايد معيار خود براي شناخت اسلام را سيره پيامبر ـ ص ـ و حضرت علي ـ ع ـ قرار دهيد.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص اينكه همسر امام حسين ـ ع ـ از نوادگان ايران بوده و آيا اين خود باعث آميخته شدن دين زرتشت با اسلام نمي‌شود، پاسخ داد: آشنايي اقوام و اديان با يكديگر هميشه بوده و هست و اين آشنايي و ارتباط به قبل از اسلام برمي‌‌گردد. يعني جامعه عربي قبل از اسلام با فرهنگ بزرگ آن زمان يعني ايران آشنا بوده است. لذا اين آشنايي با يك ازدواج آغاز نشد. در نتيجه مطرح كردن اين گونه مباحث جاي تعجب دارد و نبايد مطرح شود. درباره همسر امام حسين ـ ع ـ نيز لازم به ذكر است كه يزدگرد سه دختر داشت كه حضرت امير‌المؤمنين ـ ع ـ يكي از آنها را به امام حسين ـ ع ـ يكي را به عبدالرحمان بن عمر خطاب و ديگري را به اسامه دادند كه هر كدام از بزرگان و دانشمندان عصر خود به حساب مي‌آمدند.
استاد حوزه علميه قم همچنين مسئله پناه دادن كوروش، پادشاه ايران به يهوديان را كه از سوي كشيشان مسيحي آن را مطرح كرده‌اند، مد نظر قرار داد و افزود: در نوشته‌هاي كوروش آمده است كه خداي من امر كرده است، چنين كنم. يعني او انساني موحد و خداشناس بوده است و وظايف يك انسان متعهد را انجام داده است. پس اگر يهوديان را نجات داد و تورات را احيا كرد از روي حسن انسانيت و اينكه از نظر توحيدي با يهود مشترك است اين اقدام را انجام داد.
اين مفسر قرآن ريشه وحياني بودن دين مبين اسلام را براي غربي‌ها يك مسئله حل نشدني بيان كرد و يادآور شد: ما وحي را ريشه تمام اديان الهي مي‌دانيم. مسيح هم تنها از وحي كمك مي‌گرفت. آنچه پيرامون پيغمبر ـ ص ـ گذشته، زمينه‌‌اي براي درك بهتر وحي بوده است و الهام‌گيري پيامبر ـ ص ـ از اطراف خود غير ‌واقعي است. پيامبر اكرم ـ ص ـ از وحي استفاده مي‌كرد نه اينكه تورات را مطالعه و در قرآن منعكس ‌كرده باشد. پيامبر ـ ص ـ از هيچ كس الهام نگرفته و منشأ وحي پيامبر ـ ص ـ خداوند بوده است.

/ 0 نظر / 3 بازدید