برگزيدگان كتاب سال حوزه

ششمين همايش كتاب سال حوزه پنج‌شنبه گذشته با حضور علما، فضلا، طلاب و انديشمندان حوزه در مدرسه دارالشفاي قم برگزار شد. اين همايش همانند سال‌هاي گذشته اثري را به عنوان رتبه اول معرفي نكرد و آثار برگزيده، رتبه‌هاي دوم و سوم هر گروهي را به خود اختصاص دادند.

حجت الاسلام والمسلمين فيرحي برگزيده رتبه سوم ششمين همايش كتاب سال حوزه كه از اساتيدي چون آيت الله فاضل لنكراني، آيت الله مكارم شيرازي بهره برده است، گفت: كتاب «نظام سياسي و دولت در اسلام» كه در سال 82 نوشتن آن به پايان رسيد، توانست از سوي دبيرخانه كتاب سال حوزه رتبه سوم در گروه دانش سياسي را كسب كند. وي اضافه كرد: اين كتاب كه به صورت تأليفي نوشته شده است، سعي مي‌كند نظريه‌هاي قديم و جديد نظام سياسي در دو مذهب شيعه و سني به خصوص تحولات جديد فكر سياسي در جهان اسلام و حوزه علميه قم را بررسي كند. همچنين در اين كتاب، نظريه‌هاي نظام سياسي شيعه، با توجه به اين اصل اساسي كه اين نظام به لحاظ نظري بر انديشه امامت و ولايت استوار است، سيماي عمومي نظام امامت شيعي تحت سه عنوان ادله، اصول و پايه‌هاي نظام شيعه بررسي مي‌شود.
حجت الاسلام محمد اكرم عارفي نيز كه اثر او با عنوان جنبش اسلامي پاكستان، در گروه دانش سياسي رتبه سوم را كسب كرده است، اظهار داشت: در اين كتاب آراء و نظرات مختلف در خصوص آسيب‌شناسي جنبش‌ها مورد بررسي قرار گرفته است و از اين ميان ديدگاهي با عنوان نظريه ساختاري و راهبردي عوامل شكست و ناكامي جنبش اسلامي در پاكستان مطرح شده است.
وي هدف از بررسي اين موضوع را چنين عنوان كرد: قبل از اينكه ما به نوعي دچار فرافكني شويم و مسايل و مشكلات را در بيرون از ساختار جنبش‌هاي بررسي كنيم، بايد با درون‌بيني و خودبيني، آسيب‌هايي كه در جنبش‌ها وجود دارد را مورد نقد قرار دهيم، زيرا با توجه به زمينه‌هاي مساعد در فعاليت‌هاي اسلامي و همچنين وجود احزاب اسلامي در كشور پاكستان ولي اين احزاب هيچ موفقيتي در عرصه سياسي اين كشور نداشته‌اند.
اين نويسنده كوشيده است ضمن بررسي چارچوب‌هاي نظري مختلف در مطالعه ناكامي جنبش‌هاي اسلامي، مدل مركبي از نظريه محيط ساختاري و نظريه الگوي استعماري را براي ارزيابي كاستي‌هاي جنبش اسلامي پاكستان مطرح كند. اين مدل تركيبي، جنبش اسلامي كشور پاكستان را از زاويه ساختار و ماهيت دروني و نيز از زوايه رفتاري مورد تحليل همه جانبه قرار مي‌دهد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد حسين‌زاده يكي ديگر از نويسندگان كه اثر او به نام پژوهشي تطبيقي در معرفت‌شناسي معاصر، در گروه كلام توانسته‌ است رتبه سوم را به خود اختصاص دهد، توضيح داد: تحقيقات خود را از ابتدا در حوزه فلسفه دين و معرفت‌شناسي آغاز كردم و در اين زمينه به بررسي معرفت‌شناسي معاصر به شيوه تحقيقي پرداختم. اثري كه به عنوان برتر انتخاب شد، مجموعه‌اي است از فعاليت‌هاي تحقيقي در حوزه معرفت‌شناسي معاصر كه با نگرش فيلسوفان اسلام و مسلمانان به بحث و بررسي گذاشته شده است. وي ادامه داد: در حوزه معرفت‌شناسي، رويكردهاي گوناگوني وجود دارد. در ميان رويكردهاي معاصر مي‌توان گفت معرفت‌شناسي در هفت حوزه مهم در فلسفه غرب مطرح است. در اين كتاب ‌به رويكرد فيلسوفان معاصر در حوزه معرفت‌شناسي فلسفه تحليلي پرداخته و ديدگا‌ه‌هاي آنان را با نگرش فيلسوفان اسلامي به طور تطبيقي بررسي كرده‌ام.
اين نويسنده خطاب به جوانان در حوزه و دانشگاه گفت: تا چه زماني بايد در دفاع بسر ببريم؟ بايد در نگرش‌هاي علمي و تحقيقي خود يك عملكرد تهاجمي داشته باشيم و اين زماني امكان‌پذير است كه بتوانيم افكار ديگران را بشناسيم، من هم به اين نتيجه رسيده‌ام اگر انديشه و افكار ديگران را به دقت بشناسيم و به آراي حكماي خودمان مراجع كنيم، مي‌توانيم مطالب ارزشمندي را به دست آوريم.
حجت الاسلام والمسلمين علي صدرايي خويي، مؤلف كتاب فهرستگان نسخه‌هاي خطي حديث و علوم حديث در شيعه كه در گروه كتاب‌شناسي رتبه‌ دوم را كسب كرده است، به معرفي 475 نسخه از نسخه‌هاي خطي در موضوع درايه و رجال در اين كتاب پرداخته است.
اين كتاب كه اولين محصول طرح پژوهشي در حديث و علوم حديث مي‌باشد، اهدافي چون شناسايي نسخه‌هاي خطي موجود از آثار حديثي شيعه، شناسايي آثار مفقود كه نسخه‌هاي آنها از ديد محققان به دور مانده است و شناسايي آثاري كه تاكنون به چاپ نرسيده‌اند را دنبال مي‌كند.
وي در مراحل انجام اين طرح، نخست، فهرست نامه‌هاي منتشر شده يكصد و هشتاد و چهار كتابخانه را در دو قسمت كتابخانه‌هاي داخل و خارج از ايران بررسي كرده و يادداشت‌هايي را در هفت موضوع درايه، رجال، حديث، دعا، اجازات، احاديث قدسي و اسماء حسني جمع‌آوري كرده است.
اثر حجت الاسلام رضا بابايي با عنوان درآمدي به دين‌شناسي حافظ هم در گروه ادبيات، موفق به كسب رتبه دوم شده است وطي چهار گفتار، نگاه حافظ به دين و دين‌داري را مورد كاوش قرار مي‌دهد.
حجت الاسلام بابايي در اين كتاب ابتدا اختلاف‌هاي ميان پژوهش‌گران و صاحب‌نظران در خصوص دين‌داري حافظ را مورد توجه قرار داده است. وي معتقد است براي رسيدن و بررسي لايه دين‌شناسي حافظ در مجموعه جهان‌بيني او، نبايد سخن را از ميزان دين‌داري و دين‌باوري و شريعت‌مداري او آغاز كرد، از اين رو مبنا و مدعاي نوشتار خود را بر دين‌داري و دين‌باوري حافظ قرار مي‌دهد.

  
نویسنده : محمد سلمان ; ساعت ۱۱:۳٤ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٧ دی ،۱۳۸۳