امام جمعه وين: قرائت قرآن موجب قوت روح انسان می شود

حجت الاسلام ابراهیمیان در خطبه های نماز جمعه این هفته وین به بحث از نقش قرآن در زندگی انسان ، آثار و برکات تلاوت قرآن پرداخت و گفت : قرائت قرآن موجب قوت روح انسان می شود .

وی گفت : قرائت قرآن موجب قوت روح است؛ زیرا روح مجرد  از نور الهی ارتزاق می کند و از آن غذا و قوّت می گیرد.  امام علی(ع) می فرماید، انسان قرآنی چنان قوتی پیدا می کند که می تواند کوه را از جای خود بردارد. این سخن حضرت در حقیقت بیان یک مصداق متوسط است و گرنه برای روح قرآنی، قدرتی فوق اینهاست.
 
خطيب جمعه وين افزود : بنابر این قوت و قدرت روح مجرد از ماده، از غذا و طعام و مطبخ نیست کما این که قوت جبرئیل که به اذن خدا قدرت مطلقه عالم است، از مطبخ و غذا نیست و کما این که قوت و روشنی آفتاب نیز از پنبه و روغن نیست. بلکه روح مجرد از ماده با دیدن یار و شنیدن و چشیدن کلام یار، قوت و قدرت می یابد.

وی اضافه کرد : امام علی بن ابی طالب(ع) دَرِ خیبر را که پهلوانان از حرکت دادن آن عاجز بودند،  چهل ذراع پرت کرد و فرمود هرگز دستم به آن در اصابت نکرد. این حدیث در روایات اهل سنت نیز آمده است که :  به خدا سوگند درِ قلعه را با نیروی جسمانی از جای نکندم بلکه با نیروی رحمانی و الهی کندم. به نقل از ابن حجر عسقلانی در اصابه و قاضی دحلان در سیرة النبویه و دیگر از علمای اهل سنت : پس از پایان جنگ، چهل نفر کمک کردند تا توانستند آن در را به جای خود بازگردانند.

خطیب جمعه وین گفت : انسان قرآنی از قرآن همانگونه بهره می برد که آفتاب از نور عرش و شهیدان از دیدار و لقاء الهی بهره می برند و با آن، گرم و نورانی و خوش و شادمانند و قوت روحی انسانهای قرآنی موجب قوت بدن آنها نیز می شود و قوت روح به بدن نیز سرایت می کند و به آن قوت می بخشد چون روح جوهر و بدن عرض است و عرض تابع جوهر است.

وی افزود : علم به قرآن باعث قوت روح است .  اگر کسی چیزی از آن را داشته باشد می تواند با آن کار خارق العاده انجام دهد. کما این که جناب آصف بن برخیا که از دانش آموختگان مکتب حضرت  سلیمان (ع)  است، با داشتن علم اندکی از کتاب آسمانی، تخت بلقیس را از مسافت دور برای جناب سلیمان احضار کرد.

حجت الاسلام ابراهیمیان در بخش پایانی خطبه های نماز جمعه شهر وین که در مرکز اسلامی  امام علی (ع) برگزار شد گفت : علم قرآنی موهوبی است نه اکتسابی ، یعنی حقایق قرآنی با تهذیب و طهارت، به دست می آید، کما این که رسول خدا(ص)، قرآن را با کسب و تلاش بدست نیاورد.  علم موهوبی قرآنی مایه تسخیر کردن موجودات عالم است. بوسیلة قرآن تمام موجودات و عناصر، مسخر روح قرآنی می شوند.

  
نویسنده : محمد سلمان ; ساعت ٩:٠٥ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ آذر ،۱۳۸۳