آيت الله مصباح يزدي: تكبر، ريشه تمام مفاسد است

آيت الله مصباح يزدي پنج‌شنبه شب طي سخناني‌ در بيت رهبري قم با اشاره به جنايات جاري در جهان ،گفت :ريشه تمام مفاسد عالم ،خود بزرگ بيني و تكبر است.
وي در اين مراسم منشأ بسياري از مفاسد فردي و اجتماعي را تكبر دانست و گفت : منشأ بسياري از مفاسد اخلاقي فردي و اجتماعي يك صفت نفساني به نام تكبر است . حضرت علي ـ ع ـ در خطبه‌هاي نهج‌البلاغه به صورت‌هاي مختلف انتيجه تكبر را در شقاوت افراد و تأثير آن در بدبختي اجتماعي انسان‌ها عنوان كرده‌اند.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به خطبه‌اي از نهج‌البلاغه تصريح كرد: در اين خطبه امير مؤمنان مخاطبين خود را سخت مورد توبيخ و سرزنش قرار مي‌دهند كه شما در سركشي افراط كرده‌ايد و به عصبانيت جاهليت برگشته‌ايد و ارزش‌هاي اسلامي را زير پا گذاشته‌ايد و از خلال سخنان حضرت مشخص مي‌شود كه ام‌الفساد مفاسد تكبر است و در نهايت موجب سقوط امت‌ها مي‌شود.
وي با مقايسه مفاسد و معضلات قوم حضرت علي ـ ع ـ، با جامعه كنوني خاطر نشان كرد: معلوم نيست جامعه امروز ما بهتر از جامعه آن روز باشد. حضرت علي ـ ع ـ جامعه‌اي را مورد توبيخ قرار دادند كه حق‌كشي مي‌كردند و احكام خداوند را به فراموشي سپردند؛ امروز ما مي‌توانيم از فرمايشات ايشان براي اصلاح اخلاق فردي و اجتماعي خود بهره ببريم.
استاد حوزه علميه قم يكي از معضلات جامعه آن روز را فاصله گرفتن از سنت‌هاي الهي و اسلامي ارزيابي كرد و گفت: در اوايل اسلام تدريجاً در نسل دوم و سوم مسلمانان كه بسياري از آنها پيامبر ـ ص ـ را هم زيارت نكرده بودند، روحيه عصبي و قومي و قبيله‌اي كه يك صفت زمان جاهليت بود، مجدداً شكل گرفت. امروز هم اين امر به نحوي در جوامع بشري ديده مي‌شود، همين روحيه برتري‌جويي غرب كه خود را يك نژاد برتر مي‌داند، نمونه‌اي از آن مي‌باشد.
وي مشهودترين نماد نژاد‌پرستي در جامعه امروز را رژيم اشغالگر قدس دانست و افزود: بدترين فسادي كه امروز در زمان ما مشخص است و همه نيز خبر دارند، فسادي است كه از ناحيه صهيونيست‌ها در فلسطين اجرا مي‌شود. اساساً اين كشتار مردم و به خاك و خون كشيدن آنها همه‌اش نشانگر آن است كه خود را نژاد برتر و ديگران را نژاد پست مي‌دانند. حضرت امير ـ ع ـ نيز تلويحاً و تصريحاً در خطبه‌هاي نهج‌البلاغه ريشه فساد اخلاقي را خود بزرگ‌بيني و نژاد‌پرستي مي‌دانند.
آيت الله مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود عزت و بزرگي واقعي و ماندگار را فقط از صفات خداوند تبارك و تعالي برشمرد و گفت: عزت واقعي و حقيقي مخصوص خداست و عزت‌هايي كه به غير خدا نسبت مي‌دهيم نسبي و ناقص است و همه موجودات ممكن در جهان در برابر خداوند ذليل هستند و عزتي ندارند.

  
نویسنده : محمد سلمان ; ساعت ۸:٥٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٩ آبان ،۱۳۸۳