عدالت مهدوي جهاني شدن عدالت است

حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي در مراسم افتتاح ششمين گفتمان مهدويت با موضوع عدالت مهدوي در سالن اجتماعات دارالشفاي قم گفت: اجراي عدالت نيازمند گسترش فرهنگ عدالت است.حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي در اين مراسم كه جمع كثيري از علما و فضلاي حوزه علميه قم و اساتيد دانشگاه حضور داشتند، اظهار داشت: هدف همه انبيا حاكميت فرهنگ عدالت بوده است. البته خود عدالت يك موضوع و فرهنگ عدالت نيز موضوع ديگري است و فرهنگ عدالت زمينه‌ساز اجراي عدالت است. و‌ي ادامه داد: اگر در جامعه اين عدالت مقطعي اجرا شود و فرهنگ آن هم نهادينه نشود ماندگاري ندارد و براي ماندگاري آن قرآن دو راه حل بينات و كار فرهنگي را متذكر شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به دغدغه‌هاي مجلس خبرگان در خصوص وجود فساد در جامعه تصريح كرد: مجلس خبرگان ده مورد از دغدغه‌‌هاي خود را خدمت رهبري ارائه داد كه يكي از آنها راه‌كار مقابله با فساد بود و در آن به نسخه راه‌كار امام صادق ـ ع ـ اشاره شده است كه اگر به آن عمل شود فساد برچيده مي‌شود. خداوند نمي‌پسندد كار فرهنگي منهاي كار اجرايي انجام شود. اگر بخواهيد با فساد مبارزه شود بايد كار فرهنگي و اجرايي در كنار يكديگر باشد. به عنوان مثال صدا و سيما در عرصه فرهنگ‌سازي حجاب نه با زبان سخنراني بلكه با زبان فيلم كار عملي انجام دهد و از طرف ديگر قانون نيز با قاطعيت اجرا شود.
وي ادامه داد: پيامبر ـ ص ـ و حضرت علي ـ ع ـ تمام همتشان نهادينه كردن اين فرهنگ و اجراي عدالت بوده است و عدالت حضرت علي ـ ع ـ ضرب‌المثل آفاق است ولي يك زاويه‌اي را اميرالمؤمنين ـ ع ـ باز كرده است كه با آن زاويه مي‌شود عدالت پيامبر ـ ص ـ را فهميد.
وي تساوي در تمام شرايط در جامعه را يك تفسير عاميانه از عدالت دانست و گفت: اين يك تفسير عاميانه است كه عدالت را همه جا به معني تساوي ببينيم؛ عدالت گاهي به اين معنا به كار مي‌رود ولي گاهي اوقات تساوي عين ظلم است. زاويه‌اي كه حضرت علي‌ ـ ‌ع ـ باز مي‌كند اين است كه هر چيزي در جاي خود قرار گيرد. البته در بعضي اوقات تساوي عين عدالت است مثل تقسيم بيت‌المال كه حضرت امير ـ ع ـ به آن عمل كرد و هزينه‌اش را هم پرداخت.
استاد حوزه علميه قم عدالت نبوي، علوي و عدالت مهدوي را در بعضي موارد متفاوت ارزيابي كرد و افزود: آن چنان كه از روايات استفاده مي‌شود پيامبر ـ ص ـ و اميرالمؤمنين ـ ع ـ موظف به اجراي عدالت در سطح عرض نبودند، موظف به اجراي عدالت در محدوده حكومت خود بودند ولي عدالت مهدوي جهاني شدن عدالت است. دومين تفاوت اين است كه عدالت حضرت بقيه الله ـ عج ـ دقيقاً در بستر كار فرهنگي گسترده است ولي نگذاشتند پيامبر ـ ص ـ آنچه را براي رشد و هدايت مردم لازم مي‌بيند انجام دهد، از سال دوم هجرت شيپور جنگ نواخته شد. در بستر هم پيامبر دغدغه جهاد را داشت. اميرالمؤمنين ـ ع ـ نيز از روز دوم حكومتش دغدغه جنگ را پيدا كرد كه تا روز شهادتش ادامه داشت.
وي آموزش‌هاي گسترده مسائل ديني را از جمله اقدامات فرهنگي حضرت بقيه الله ـ عج ـ عنوان كرد و گفت: حضرت مهدي ـ عج ـ بعد از آنكه جنگ را به پايان مي‌رسانند به كار گسترده فرهنگي مي‌پردازد يكي از اين كارها آموزش گسترده مسائل ديني است. امام زمان ـ ع ـ در معنويت جامعه مي‌دمد و براي ايشان اصل توسعه ديني است نه توسعه سياسي و نه توسعه اقتصادي و اين دو به معناي واقعي در توسعه ديني گنجانده شده است و تمام اين مسائل انجام مي‌شود تا فرهنگ عبوديت و معنويت در جامعه گسترده شود.
حجت الاسلام سيد احمد خاتمي خاستگاه بي‌عدالتي‌ها را فقر برشمرد و متذكر شد: در جايي كه گودال‌هاي فقر و كاخ‌هاي سر به فلك كشيده ثروت وجود دارد، طبيعي است كه فقير هر روز فقيرتر و غني هر روز بي‌نيازتر مي‌شود. همان چيزي كه متأسفانه جامعه ما گرفتار آن است. كساني با ثروت‌هاي بادآورده به كاخ‌ها دست پيدا كردند و كساني هم آه در بساط ندارند. ولي عدالتي كه در جامعه مهدوي اجرا مي‌شود اين است كه اين گودال‌هاي فقر از بين مي‌رود. يكي از تفاوت‌هاي مكتب اسلام با ديگر مدعيان عدالت اين است كه ديگر مكاتب معتقدند غني را فقير كنيد ولي اسلام مي‌گويد فقير را غني كنيد.

منبع: پايگاه اطلاع رسانی رسا

  
نویسنده : محمد سلمان ; ساعت ۱۱:٥۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٩ مهر ،۱۳۸۳