پيام آيت الله صافي گلپايگاني به مناسبت ولادت حضرت مهدي ـ عج ـ

آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني در پيامي به مناسبت سالروز ولادت امام زمان ـ عج ـ بر غير عادي بودن علامات ظهور حضرت تأكيد كردند.

متن پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت الله صافي گلپايگاني به مناسبت زادروز فرخنده ولي دوران، امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
الذي خلق سبع سماوات و من الارض مثلهم يتنزل الامر بينهن لتعلموا ان الله علي كل شيء قدير و ان الله قد احاط بكل شيئ علماً
يكي از عقايد اصليه كه بر اساس آن عقايد مهم ديگر مقبول و ثابت است عقيده به علم و قدرت نامحدود خداوند متعال ـ جلت قدرته و حكمته ـ است. صفت علم و قدرت خداوند در تمام ماسوا و مخلوقات و كائنات زميني و آسماني و اجزا و اعضاي عالم ظهور دارد و حتي آياتي كه در بخشي از وجودي واحد مثل يك درخت يا حيوان يا انسان وجود دارد غير قابل احصا است و هر كدام موضوع علم و فن خاصي است كه دانشمندان در آن مطالعه و تحقيق مي‌نمايند. همه اين كائنات، آيات و كلمات الهيه هستند كه بر آنها در آياتي مثل ان في خلق السماوات و الارض و اختلاف الليل و النهار لايات لاولي الالباب و قوله تعالي و كاين من آيه في السماوات و الارض يمرون عليها و هم عنها معرضون و قول عز و جل و لو انما في الارض من شجره اقلام و البحر يمده من بعده سبعه ابحر ما نفدت كلمات الله و قوله تعالي قل لو كان البحر مداداً لكلمات ربي لنفد البحر قبل ان تنفد كلمات ربي و لو جئنا بمثله مدداً و قوله عز اسمه و في الارض آيات للموقنين و في انفسكم و قوله تعالي سنريهم آياتنا في الافاق و في انفسهم حتي يتبين لهم انه الحق اشاره شده است كه نه تنها در همه بلكه بسا در يك واحد آنها كه با چشم غير مسلح غير قابل رؤيتند آيات بسيار باشد، دلايل علم و حكمت و قدرت حق مي‌باشند و زبان و بيان از توصيف آن عاجز است و همان گونه كه با قدرت غير محدود خداوند امكان وجود هزاران منظومه و حوزه‌هاي ديگر غير از آنچه تا به حال كشف شده ثابت است، امكان و تحقق عالم غيب و بهشت و جهنم و عرش و كرسي و عالم برزخ و قيامت و ملائكه و معجزات انبيا مثل قلب عصا به اژدها يا خروج ناقه از سنگ و احياي موتي و معراج، همه بر اصل محكم ان الله علي كلي شيء قدير ثابت است. اگر چه آنچه در عالم وجود است به قدرت خداي قادر موجود است اما عادت انسان به مشاهده آنها موجب غفلت او از توجه به عظمت آنها شده است؛ به اين جهت معجزات انبيا و برخي حالاتشان و توجه و عنايات خاصي كه به آنها شده است و خبرهايي كه آنان از بعضي عوالم و وقايع آينده داده‌اند براي بعضي مورد استعجاب و استبعاد مي‌شود بلكه بسا بعض جهال آنها را انكار نمايند و قدرت قادري را كه جهان خلقت و آسمان‌ها و زمين را آفريده است در مثل معجزات و آياتي كه به دست انبيا و اوليا ظاهر شده غريب‌الوقوع بشمارند.
به هر حال غرض از اين مقدمه بيان اين نكته است كه بخش‌هاي مهمي از مسائل اعتقادي زياد بر پايه اعتقاد به قدرت الهيه، غير قابل نفي و انكار است و با ثبوت اخبار، پيغمبر ثابت النبوه و يا امام ثابت الامامه تحقق آن ثابت است؛ بنابراين همه مسائلي كه در قرآن مجيد و احاديث صحيحه از عوالم غيبي و ملائكه و معجزات انبيا، بهشت و جهنم، عذاب و عقاب و ثواب، عالم برزخ و شفاعت و معراج و ظهور حضرت مهي ـ ع ـ و مطالب ديگر از آنها خبر داده شده همه ثابت و مسلم‌التحقيق است و وجهي براي انكار يا استغراب آنها نيست چنانكه در آيات پاياني سوره مباركه ياسين در مورد معاد، خداوند متعال، استبعاد كفار را به همين عموم علم و قدرت جواب فرموده است.
يكي از اعتقادات صحيحه‌اي كه بر اساس خرق عادات، مثل معجزات انبيا است و هر مسلمان اعم از شيعه و ديگران بايد به آن اعتقاد داشته باشد عقيده به وجود حضرت مهدي، الحجت بن الحسن العسگري ـ عليه الصلاه و السلام ـ است كه تقريباً بيشتر جوانب وجودي ايشان از ولادت و غيبت و عمر طولاني و كيفيت و ظهور و جهات ديگر به صورت خرق عادت و معجزه است؛ مثل بقاي عيسي و نزول او در آخرالزمان و اقتداي او بر حضرت مهدي ـ ع ـ علامات حتميه ظهور مثل صيحه آسماني و خسف بيداء، همه اين امور به طور اعجاز واقع مي‌شود؛ بنابراين توجيه تفسير اين امور بر حسب قواعد عاديه، غير لازم بلكه خارج از موضوع است و بسا كه موجب اقناع بعضي نشود. مسئله، مسئله‌اي اعجاز و تعلق قدرت الهي است مثل مسئله تكلم عيسي در گهواره و بلكه خلقت عالم و زمين و آسمان است كه براي آن نمي‌توان چيزي را مشابه آورد و با شواهد طبيعي آن را قياس كرد؛ طول عمر حضرت ولي عصر ـ ع ـ و بعض جهات ديگر مربوط به آن حضرت از معجزات و از آيات الهيه است و استشهاد براي آن به طول عمر طبيعي حضرت نوح يا معمرين ديگر لازم نيست و اگر اصلاً نظير هم نداشته باشد ثابت است چنانكه خلقت حضرت آدم و حوا و حضرت عيسي هم به همان نحو بي‌سابقه ثابت است؛ اين امور، امر الهي است و هر كس مؤمن به خدا و رسول باشد بايد همان طور كه به خدا و رسول و به عالم غيب معتقد است به امر حضرت مهدي ـ ع ـ معتقد باشد. چنانكه مسلمانان صدر اسلام به اخبار غيبيه‌اي كه از حضرت رسول ـ ص ـ مي‌شنيدند پيش از وقوع آنها ايمان داشتند و چنانكه در اين زمان و در هر زمان ديگر هر مسلمان به خبرهاي قرآن كريم از آينده‌هايي كه هنوز نيامده و وقايع و حوادثي كه اتفاق خواهد افتاد، ايمان دارد جوهر و حقيقت ايمان به صدق انبيا از ايمان به مثل ظهور حضرت مهدي ـ ع ـ و ظهور آن آيات و معجزات از آن حضرت و نزول حضرت عيسي مسيح ـ ع ـ و اقتدايش به حضرت مهدي ـ عج ـ در نماز و پر شدن جهان از عدل و داد، غير قابل انفكاك است. ذلك تقدير العزيز العليم.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
لطف الله صافي
شعبان المعظم 1425

  
نویسنده : محمد سلمان ; ساعت ۱۱:۳٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٩ مهر ،۱۳۸۳