آيت الله جوادي آملي: منكران مهدويت از روي ناتواني مدعي مي‌شوند

آيت الله جوادي آملي با تبيين تشابه مهدويت با ربوبيت، نبوت، امامت، روحانيت و ايمان گفت: منكران پس از آن كه در نفي اين حقايق ناتوان مي‌شوند آن را تحريف مي‌كنند.

وي در اين ديدار جريان مهدويت را نظير پنج جريان قرآني ربوبيت، نبوت، امامت، روحانيت و ايمان دانست و گفت: قرآن كريم در موضوع اين پنج جريان نقل مي‌كند كه هر كدام از اين موارد در جامعه مطرح شد عده‌اي در برابر آن موضع گرفتند و انكار كردند و وقتي صاحب آن سمت تلاش پيگيري داشت و آن را در جامعه تثبيت كرد، انكار آنها به اقرار تبديل شد و گفتند چنين چيزي حق است ولي مصداقش ما هستيم.
آيت الله جوادي آملي اولين جريان را ربوبيت عنوان و خاطر نشان كرد: انبيا مسئله ربوبيت خداوند را مطرح كردند كه جامعه بشري نيازمند به پرورنده است اينها در برابر تفكر ربوبيت ايستادند و گفتند رب‌العالميني كه شما ما را به آن دعوت مي‌كنيد كيست‌؟ وقتي موسي با برهان ثابت كرد و برهان را با معجزه تثبيت كرد، دستگاه فراعنه مصر ربوبيت را پذيرفتند كه جامعه بشري محتاج رب است ولي آن رب ما هستيم. در مورد جريان دوم كه نبوت و رسالت انسان كامل از طرف ذات اقدس الهي است؛ وقتي انسان‌هاي صالح و سالك مدعي نبوت و رسالت بودند، كساني گفتند مگر بشر مي‌تواند پيام‌آور از طرف خداوند و رابط بين خلق و خدا باشد. اگر رسالتي است از آن فرشته‌ها است. پس از آنكه مسئله نبوت با برهان تثبيت شد، همان‌ها به ناچار از انكار به اقرار منتقل شدند ولي گفتند شما پيامبر نيستيد.
استاد حوزه علميه قم سومين جريان را امامت و خلافت دانست و افزود: وقتي پيامبر اكرم ـ ص ـ رحلت كردند جانشيني دارد و براي آن هم غدير و امثال غدير تشيكل شده است. مخالفان در درجه اول منكر مسئله خلافت نصبي شدند كه همان مردم‌سالاري غير ديني است. يعني مشروعيت و مقبوليت رهبر هر دو به دست مردم است و آن قدر مسئله امامت را پايين آوردند و مسئله عصمت را انكار كردند تا خودشان بتوانند به جاي پيامبر ـ ص ـ بنشينند. آنگاه كه جامعه فهميد وجود پيامبر ـ ص ـ در مسائل جزئي جانشين انتخاب مي‌كردند، پذيرفتند كه نصب حق است ولي آن را در مورد حضرت علي ـ ع ـ نپذيرفتند. در جريان روحانيت نيز به همين صورت گفتند: جامعه چه نيازي به روحانيت دارد؟ خداوند واسطه نمي‌خواهد. بله، خداوند واسطه نمي‌خواهد ولي معلم مي‌خواهد. تا آنجا كه توانستند با جريان روحانيت مبارزه كردند و هنگامي كه متوجه شدند بدون روحانيت نمي‌شود و اين يك ضرورت جامعه ديني و اسلامي است پذيرفتند ولي علماي دربار درست كردند.
امام جمعه ‌موقت قم ادامه داد: جريان‌هاي پنج‌گانه كه قرآن عنوان كرده است شامل مهدويت هم مي‌شود، زيرا در مهدويت كم نبودند كساني كه مي‌گفتند مگر مي‌شود كسي غائب باشد و بعد ظهور كند ولي بعد مهدويت مخفي شد و مدعيان زيادي پيدا كرد مثل بهائيت و ...
استاد حوزه علميه قم به مسئولين مؤسسه انتظار نور سفارش كرد: وظيفه شما و پژوهشگران اين است كه با دقت و ژرف‌انديشي آنچه در مورد حضرت است را از هم تفكيك كنند تا مدعيان رؤيت بساطشان را جمع كنند. زيرا مردم بشدت به حضرت علاقمند و ارادتمند هستند، اگر كسي ادعاي رؤيت كند و ظاهر‌الصلاح هم باشد ممكن است مقبول مردم واقع شود و مشكلاتي را بوجود آورد.
وي شفا يافتن تعدادي از بيماران و يا هدايت گمشدگان در بعضي مواقع را مد نظر قرار داد و تصريح كرد: اگر كسي در حالتي شخصي را ديد كه او را از بيراهه كمك مي‌كند و يا شفا مي‌دهد گمان نكند وجود خود حضرت است. ايشان شاگردان فراواني دارند كه بوسيله اولياي خود شخص را كمك مي‌كند و يا به او امر مي‌كند كه از جانب خداوند كاري را صورت دهد نه اينكه آن شخص خود حضرت است و لذا اگر كسي هم واقعاً شرفياب شد و بازگو كرد ما نبايد قبول كنيم بگوييم نه اين كه بگوييم دروغ مي‌گويد، بلكه ما نبايد قبول كنيم وگرنه سنگ روي سنگ بند نمي‌شود.

  
نویسنده : محمد سلمان ; ساعت ۱۱:٥٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱ مهر ،۱۳۸۳