معرفی نهادهای حوزوی: معاونت تبليغ حوزه علميه قم

اشاره: آنچه در پی می آيد مصاحبه پايگاه خبری رسا به حجت الاسلام نبوی معاون تبليغ حوزه علميه قم می باشد. اين معاونت از معاونتهای فعال و پويای حوزه در دوران مديريت حجت الاسلام و المسلمين حسينی بوشهری مدير حوزه می باشد.

o رسا ـ معاونت تبليغ در چه سالي و با چه هدف و برنامه‌اي آغاز به كار كرده است؟
• نبوي ـ معاونت تبليغ حوزه علميه قم در سال 1379 فعاليت خود را در عرصه تربيت و اعزام مبلغان به سراسر كشور آغاز كرده است و مي‌توان آن را در كل معاونتي نوپا در حوزه نام برد. اين معاونت طبق برنامه‌هاي خود براي داخل كشور در چند بخش سفيران هدايت، كارشناسي‌ تبليغ و رشته تخصصي تبليغ اقدام به تربيت مبلغ كرده است. در بخش سفيران هدايت 500 طلبه در قم و طلاب زيادي هم در شهرهاي ديگر با 12 شعبه مشغول به گذراندن دوره‌هاي آموزشي هستند. در بخش تربيت مبلغ براي خارج از كشور نيز با جذب طلاب در مقطع كارشناسي‌ارشد تبليغ بنا بر آن است كه براي خارج از كشور هم مبلغ تربيت كنيم البته برنامه‌هاي ما خالي از اشكال نيست.
o رسا ـ در بخش تأمين مبلغان ثابت و فصلي چه اقداماتي را انجام داده‌ايد؟
• نبوي ـ در بخش تأمين مبلغان ثابت براي مناطق گوناگون كشور، طرح هجرت را داريم كه يكهزار و 300 خانواده روحاني در نقاط مختلف كشور در امر تبليغ مشغول هستند، كه اولويت اصلي ما مناطق محروم است و به همين دليل در شهرهاي بزرگ مبلغ اعزام نكرده‌ايم.
o رسا ـ از جمله وظايف مهم روحانيت مسئله هجرت به مناطق مورد نياز از جمله شهرها، حوزه‌ها، دستگاه‌ها، ادارات و كارخانجات مي‌باشد،‌ شما چه اقداماتي در اين خصوص انجام داده‌ايد؟
• نبوي ـ ما به تمام مصاديق هجرت پرداخته‌ايم غير از هجرت به دستگاه‌هاي دولتي و ادارات. در مورد ادارات بر اساس درخواست و تأمين همه امكانات مورد نياز از سوي آن اداره، مبلغ هم اعزام مي‌شود.
o رسا ـ براي به روز شدن تبليغ چه اقداماتي را انجام داده‌ايد؟
• نبوي ـ تمام بخش‌هاي اين معاونت در راستاي به روز شدن تبليغ فعال هستند اما تلاش‌هاي خود را در حد بايسته و لازم نمي‌دانيم. البته به اين مقدار هيچ جاي ديگر كاري نكرده است ولي خود را در حد مكفي نمي‌دانيم.
o رسا ـ براي آنكه تبليغات ديني مدرن شود چه راه‌كاري داريد؟
• نبوي ـ معتقديم كه حوزه بايد نسبت به برنامه‌هاي صدا و سيما و رسانه‌هاي گروهي نظر كارشناسي ارائه دهد كه متأسفانه اين امر تا به حال محقق نشده است. استفاده از رسانه‌ها مي‌تواند در امر تبليغات ديني بسيار مثمر ثمر باشد. ما تبليغ صوتي و تصويري براي عامه مردم نداريم و اگر به آن بپردازيم بسيار به جا خواهد بود. ‌ما اگر براي اقشار و اصناف مختلف جامعه تبليغ جداگانه داشته باشيم تأثير بسياري بر آنها خواهد داشت. متأسفانه در اين بخش كاري صورت نگرفته است. اگر بودجه كافي در اختيار داشته باشيم، مي‌توانيم به اين مقوله نيز بپردازيم.

  
نویسنده : محمد سلمان ; ساعت ۱۱:۳۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٩ امرداد ،۱۳۸۳