ممنوعيت حجاب، تبعيض عليه اكثريت در تركيه

گروههاي اسلامي طرفدار حقوق بشر در تركيه، فشار خود را بر دولت براي لغو ممنوعيت پوشيدن روسري افزايش مي‌دهند. علي‌رغم اينكه اكثريت جمعيت تركيه را مسلمانان تشكيل مي‌دهند امّا دولت، پوشيدن روسري را در مدارس، دانشگاهها، اداره‌ها و منصبهاي دولتي، ممنوع كرده است. خيلي‌ها معتقدند كه روسري، سمبل اسلام راديكال است و استقلال ملي سكولاري را كه يادبود آتاتورك است، با تهديد رو‌به‌رو مي‌كند. در مقابل، عده ديگري مي‌گويند كه بعضي از زنان مسلمان، به خاطر ايمان و اعتقادشان، از آموزش يا كار كردن در مراكز دولتي، باز داشته مي‌شوند.
تركيه، كشوري است كه در تنگناي شديد بين اروپا و آسيا قرار گرفته است و مدت طولاني است كه با ايده‌آلهاي متعارض اين دو قاره دست و پنجه نرم مي‌كند. هرچند، مردم اين كشور، عمدتاً مسلمانند امّا تركيه يك جمهوري سكولار است كه كاملاً خود را غربي جلوه مي‌دهد.
نيروهاي امنيتي مستقر در كنار درهاي ورودي مشهورترين دانشگاه تركيه، مجدداً از ورود حبيبه اوستجيك جلوگيري مي‌كنند. دانشگاه بُسپ هروس، به مدت يك سال، اين دانشجوي 24 ساله رشته شيمي را به خاطر پوشيدن روسري، از شركت در كلاس، محروم كرده است.
حبيبه اوستجيك: من يك مسلمانم و دين اسلام را خود برگزيده‌ام. بعد از قرائت قرآن، با آيات و بخشهايي درباره حجاب و امر به پوشش روسري مواجه شدم به همين علت، تصميم گرفتم به خاطر حفظ دينم، روسري بپوشم.
دكتر نهلا فنالا، يكي از جامعه‌شناسان برجسته استانبول است. او مي‌گويد: تقريباً 65 درصد زنان از همه گروههاي سني، از نوعي پوشش سر استفاده مي‌كنند.
برخي از مردم، خواهان لغو ممنوعيت روسري از طرف دولت نيستند، چرا كه روسري را يك نماد سياسي مي‌دانند خصوصاً در اماكن عمومي در دانشگاهها.
استفاده از روسري، در مدارس، دانشگاهها، اداره‌ها و منصبهاي دولتي ممنوع شده است. اين كار، يادگار مردي است كه با كنار گذاشتن امپراتوري روبه زوال عثماني جمهوري جديد تركيه سكولار را بنيان نهاد.
بخشي از برنامه آتاتورك براي ترويج آداب و رسوم غربي اين بود كه تركها را مجبور كرد تا از نام‌خانوادگي استفاده كنند. در تقويم غربي، نسخه لاتين را برگزيد و استفاده از نشانه‌هاي به اصطلاح «عقب‌ماندگي» مثل كلاه فينه را ممنوع كرد.
مصطفي اورجولنگ، حقوقدان و آشنا به مسائل حقوق بشر، مي‌گويد: «ما، براي بيش از ده هزار محصل دبيرستان و دانشگاه كه قرباني اين ممنوعيت هستند، در حال مبارزه‌ايم.»
خيلي از مسلمانان تركيه اميدوار بودند تا پس از به قدرت رسيدن حزب توسعه و عدالت اسلامي، ممنوعيت حجاب، لغو شود. حتي همسر نخست‌وزير تركيه، به خاطر پوشيدن روسري، از داشتن منصب دولتي، محروم است.
امّا دولت تركيه به خوبي مي‌داند كه هفت سال پيش، حزب اسلامي حاكم كه بر برنامه‌هاي ديني تأكيد داشت، توسط نظاميان، كنار گذاشته شد. شايد در تركيه دموكراسي حاكم باشد، امّا ژنرالها هنوز طرفدار حكومت سكولار آتاتورك هستند.
با اين حال، ابراهيم بيلديريم، يكي از اعضاي حزب حاكم، معتقد است كه اوضاع و احوال، تغيير خواهند كرد.
وي مي‌گويد: هر چند نظاميان در اين باره ترديد دارند امّا به نظر من، سرانجام خواهند فهيمد كه زناني كه از روسري استفاده مي‌كنند، مثل ساير افراد عادي هستند و هيچ گونه قصد سياسي و مانند آن ندارند. آنها به عنوان يك عقيده مذهبي چنين مي‌كنند. آنها مي‌خواهند روسري بپوشند و بايد چنين كنند.
امروز، حبيبه اوستجيك كه از شركت در كلاس، محروم شده، در حال خريد يك روسري نو است. او به خوبي مي‌داند كه مقاومت او باعث خواهد شد تا معروف‌ترين دانشگاه تركيه، نمره و مدركي به او بدهد كه نتواند با آن؛ شغل سودآوري به دست آورد.
حبيبه اوستجيك: آنها از من مي‌خواهند روش زندگي و آنچه را خود برگزيده‌ام، تغيير دهم. من معتقدم كه ما، سياه‌پوستان اين كشوريم چون حقيقتاً در تركيه، بسيار دشوار است كه يك زن باشي، چه با روسري و چه بدون روسري.
استانبول كه زماني مركز قدرت سلاطين عثماني بود، امروزه به يك شهر غربي شلوغ تبديل شده است امّا همچنان در تنگناي انتخاب باورهاي متعارض سكولار و اسلام قرار دارد.


منبع: پايگاه خبري (ABC)

  
نویسنده : محمد سلمان ; ساعت ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٧ خرداد ،۱۳۸۳